Säästä aikaa, rahaa ja hermoja tekemällä ruokaostokset verkossa

6.4.2016

Ruokaostokset netin kautta helpottavat arkea ja vähentävät heräteostoja ja ruokahävikkiä.On ihmisiä, jotka viihtyvät ruokakaupan tavarapaljoudessa. Kaikki tuoksut, värit ja vaihtoehdot ovat omin käsin kosketeltavissa. Ja sitten on niitä, joille päivittäinen tai viikoittainen kaupassakäynti on vihoviimeinen tapa käyttää aikaa työpäivän jälkeen.

Loputtomat kassajonot, nilkoille tyrkkivät ostoskärryt, kiukkuiset lapset – ja se marketin toisen pään kylmäosastolta omaan ostoskoriin noukkimatta jäänyt piimätölkki.

Molempia näitä – ja ihan kaikkia – asiakasryhmiä palvelee ruoan verkkokauppa.

Verkkokauppa laajenee tasaiseen tahtiin

S-ryhmä on rakentanut ruoan verkkokauppaa maltillisesti nyt viitisen vuotta. Tällä hetkellä Foodie.fi-palvelussa ruokaa voi ostaa netistä pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Iisalmessa, Varkaudessa ja Oulussa.

– Uusia toimipisteitä avataan tasaiseen tahtiin. Juuri äskettäin Tampereella tuli toinen Prisma mukaan, ja kevään aikana ruoan verkkokauppaan on lähtemässä lisää toimipaikkoja, S-ryhmän verkkokauppapäällikkö Matti Torniainen kertoo.

– Palvelua levitetään kuunnellen asiakaskokemuksia eri puolilta Suomea. Käymme osuuskauppojen kanssa läpi eri alueiden asiakkaiden toiveita ja osuuskaupan mahdollisuuksia lähteä mukaan ruoan verkkokauppaan. Mietimme yhdessä, milloin kannattaa lähteä mukaan ja millä konseptilla.

Helppo tapa tehdä ostoksia

Torniainen vakuuttaa ruoan verkko-ostamisen sopivan ihan kaikille ja aivan kaikkien tuotteiden hankintaan.

– Konkreettista helpotusta tämä tuo etenkin lapsiperheille ja vanhuksille, joille kauppaan lähteminen ei aina ole helppoa, vaikka kauppa olisikin lähellä. Myös mielellään myymälässä asioiva voi valita toimitettavaksi vaikka hankalasti kuljetettavat tuotteet, esimerkiksi juomat tai painavat eläintenruokasäkit. Nuorille verkossa asiointi on itsestään selvyys, miksi ei siis myös ruokia hankittaisi sieltä.

Ruokatilauksensa saa joko valmiiksi kerättynä odottamaan noutamista tai ostokset voidaan toimittaa kotiovelle asti.

– Molemmille on selvästi tarvetta: sekä noutomyynnille että kotiinkuljetukselle. Riippuu asiakkaan tilanteesta, kumpi on helpompi ja hänelle osuvampi tapa juuri sillä hetkellä, Torniainen sanoo.

– Toki meille kotiinkuljetus on astetta raskaampi palvelutuotantomielessä. Tarvitaan vielä lisää volyymiä, että kokonaisuutta saadaan tehostettua ja toiminta kannattavaksi. Tässä vaiheessa kyse on enemminkin tarjoamastamme hyvästä palvelusta.

Torniainen rohkaisee kokeilemaan ruokaostosten nettitilausta. Ensimmäinen tilaus voi tuntua vähän hitaalta, kuten aina uudessa verkkoympäristössä. Mutta heti kun ostoslistaominaisuudet ja muut järjestelmän ominaisuudet tulevat tutuiksi, listan tekeminen nopeutuu ja muuttuu pian rutiiniksi.

Järjestelmään voi myös lisätä omia mieltymyksiään vaikkapa luomutuotteiden tai kotimaisten tuotteiden suosimisen osalta. Tällöin tuotteita voidaan nostaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti esiin.

Helppoutta tuo esimerkiksi se, että ostoslistoja ja suosikkituotteita voi tallentaa muistiin.

– Tarjoamme asiakkaalle työkalut, joilla hän voi tehdä ostoslistan. Sen jälkeen jokainen voi valita tekeekö tilauksen netissä vai lähteekö itse sen listan kanssa ostoksille myymälään. Listan voi myös jakaa perheenjäsenille älypuhelimeen. Meillä on myös 10 000 reseptiä, joista pystyy yhdellä klikkauksella lisäämään tuotteet ostoslistalle. Emme halua, että verkkokauppa on irrallinen kanava, vaan että kaikki verkkokaupan työkalut palvelevat myös myymäläostamista, Torniainen kiteyttää.

– Asiakas itse valitsee itselleen juuri omaan tilanteeseensa sopivan kanavan.

Ammattilaiset asialla

Ruokaostoilla verkossa säästää ajan ja hermojen lisäksi myös rahaa, kun hyllypäätyjen tarjoustuotteet eivät houkuttele heräteostoihin. Kotona puolestaan hävikki pienenee, kun ostokset on tehty suunnitelmallisesti. Torniainen muistuttaa myös, että verkko-ostaja hyötyy keräilijöiden asiantuntemuksesta.

– Saan aivan varmasti paremman tuotteen kun ostokseni keräilee joku, joka on päivittäin tekemisissä tuotteiden kanssa ja tuntee ne todella hyvin. Voin luottaa siihen, että tuotteissa on pisin mahdollinen päiväys ja avocadot ovat taatusti oikeassa kypsyysasteessa.

Ja sitten ne ympäristöhyödyt. Sen sijaan, että kymmenen perhekuntaa ajaa omalla autollaan markettiin tekemään ruokaostoja, tuotteet voidaan kuljettaa yhdellä kylmäkuljetusautolla jokaiselle suoraan kotiovelle.

– Tein itse vertailun ajankäytöstä tilaamalla kolmen kuukauden ajan ruoat nettikaupasta. Laskin säästäneeni 31 kauppareissua ja kymmenen tuntia aikaa, vaikka ajoinkin noutopisteelle hakemaan ostokset, Matti Torniainen kertoo.

– Huomasin ehtiväni useammin urheilemaan, lukemaan kirjoja ja tekemään kaikkea muuta mukavaa. No, ehkä jonkin verran aikaa meni siihenkin, että tein vähän lisää töitä kehittääkseni tätä palvelua pidemmälle, jotta muiltakin säästyisi aikaa, verkkokauppapäällikkö naurahtaa.

Iso-Britannia kärkimaita

Ihan yleistä ja kaikille tuttua ruoan ostaminen verkosta ei Suomessa vielä ole. Toista on esimerkiksi Iso-Britanniassa, joka on ruoan verkko-ostamisen kärkimaita. Siellä useamman osapuolen toimesta on jo parikymmentä vuotta kehitetty ruoan verkkokauppaa, ja tänä päivänä verkon kautta ostettujen elintarvikkeiden markkinaosuus on jo yli viisi prosenttia.

Suomessa S-ryhmän noin 7,4 miljardin euron päivittäistavaramyynnistä ruoan verkkokaupasta tulee noin 15,5 miljoonaa euroa.