Siirry sisältöön

Sähköpula ja sen vaikutukset

VES Verkkosivukuva 1200x250px Sahkopula

Sähköpulatilanne

Sähköpula syntyy, jos tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan maan sähkönkulutusta. Tällöin kulutusta joudutaan hetkellisesti rajoittamaan. Suomessa Fingrid johtaa ja koordinoi sähköpulatilanteessa sähkön kulutuksen rajoittamista, kunnes sähköpulatilanne on ohi. Sähköpulatilanteessa Fingrid antaa paikallisille jakeluverkkoyhtiöille tiedoksi irti kytkettävän tehon kokonaismäärän kunkin jakeluverkkoyhtiön alueelta. Katkot toteutettaisiin kierrättämällä niitä eri puolilla Suomea. Vantaalla me Vantaan Energia Sähköverkoilla kytkisimme tarvittavan tehon irti verkosta. Asukkaille tämä näkyisi lyhyinä, enintään kahden tunnin mittaisina sähkökatkoina. 

Kuluttajiin asti ulottuvaa sähkönjakelun katkaisua pyritään välttämään mahdollisimman pitkään ja kuluttajien sähköjä katkaistaan vasta, kun kaikki muut keinot on käytetty. 

Sähköpulatilanteessakin kriittiset kohteet, kuten terveydenhuollon, pelastustoiminnan ja kriittisen infran, kuten lämmityksen kohteet on rajattu katkosten ulkopuolelle. 

Mitä sähkökatko tarkoittaa tavalliselle vantaalaiselle?

Kotitalouksille sähköpula tarkoittaisi kestoltaan enintään kahden tunnin mittaisia sähkökatkoja. Sähköntarve on normaalioloissa suurimmillaan arkipäivisin aamun tunteina kello 7-9 välillä yhteiskunnan alkaessa toimia ja työpäivän jälkeiseen aikaan kello 16-18 välillä, jolloin  päivän menoista saavutaan kotiin. Sähköpulatilanteessa sähkönkulutuksen rajoitustoimenpiteet on kohdennettava näille suurimman kulutuksen tunneille, jolloin sähköntuotanto ja -tuonti eivät riitä kattamaan sähkönkulutusta. Sähköpulan riski on korkeimmillaan joulu–maaliskuussa.

Katkon kesto on suunniteltu siten, että se ei aiheuta vahinkoa omaisuudelle – toki harmistusta ja arjen toiminnan hankaloitumista kylläkin. Pienemmissä sähkönsäännöstelytilanteissa yksi katkokerta kotitaloutta kohden saattaa riittää. Pitkäkestoisemmassa rajoitustilanteessa sähkökatkoja saattaa tulla useampia, mutta sähköt tulevat käyttöön vähintään kolmen tunnin ajaksi katkosten välillä. 

Sähkökatkoihin on hyvä olla varautunut, mutta verrattain lyhyen kestonsa takia ne eivät estä arjen askareita kuin hetkellisesti. Muutaman tunnin mittaisen katkon yli selviää pienellä purtavalla. Lyhytkestoisuutensa takia esimerkiksi asunnot eivät ehdi  kylmetä tai pakastin sulaa katkon aikana. 

Lue lisää varautumisesta

Mikä on sähköpula, miten se vaikuttaa ja miten siihen kannattaa valmistautua?

Sähköpulaan varautumisesta omilla verkkosivuillamme:
Vantaalla varaudutaan mahdollisiin sähköpulatilanteisiin

Mahdolliseen sähköpulatilanteeseen on Vantaalla hyvin suunnitellut ja harjoitellut toimintamallit 

Järjestimme torstaina 17.11.2022 Sähköpula-webinaarin, joka tiivistää mistä sähköpulassa on kyse ja miten se vaikuttaisi vantaalaisiin. Kuuntele Sähköpula-webinaarin tallenne.

Energiateollisuus ry on julkaissut kattavan kysymys-vastaus -patterin sähköpulasta ja sen vaikutuksista ja siihen valmistautumisesta. Tutustu Energiateollisuuden tietopakettiin.

Fingrid on koonnut koosteen kysymyksistä ja vastauksista sähköpulaan liittyen.
Lue Fingridin sähköpulamateriaali.

Sähköpulasta viestiminen

Fingrid johtaa ja koordinoi sähkön riittävyyttä Suomessa. Mahdollisessa sähköpulatilanteessa kattotason viestintä tapahtuu Fingridin toimesta. Fingrid kuvaa sähköpulan vaiheita alla olevassa kuvassa:

Sahkopulan vaiheet Fingrid

Katso kuva suurempana ja lue lisää Fingridin sivuilta 

Yleistason viestiminen sähköpulasta tapahtuu Fingridin ja valtakunnan median kautta, Vantaan Energia Sähköverkot kertoo Vantaan tilanteesta näillä sivuilla ja somekanavillaan. Huolehdithan omat yhteystietosi ajan tasalle alla olevan ohjeen mukaisesti, jotta voimme lähettää sinulle tekstiviestin mahdollisessa sähkökatkotilanteessa.

Jäikö jokin asia sähköpulassa askarruttamaan? Voit lähettää meille oman sähköpulaan liittyvän kysymyksesi osoitteeseen: sahkopula@vantaanenergia.fi. Katso kuitenkin ennen viestin lähettämistä, että löytyisikö vastaus kysymykseesi jo valmiiksi meiltä usein kysytyistä kysymyksistä

Fingridin Tuntihinta-sovellus kertoo kohonneesta sähköpulan riskistä

Fingridin Tuntihinta-sovelluksen avulla voi seurata sähkön pörssihintaa (Suomen aluehintaa) tunneittain noin vuorokauden etukäteen. Tulevana talvena Tuntihinta-sovellus kertoo myös sähköpulan kohonneesta riskistä. Varoituksella pyritään vähentämään huippukulutusta – ja samalla torjua riskiä joutua kiertäviin sähkökatkoihin. Sovellus lähettää viestin käyttäjille, kun sähköpula on mahdollinen. Fingrid on luokitellut varoitukset sähkön riittävyydestä kolmelle tasolle: sähköpula mahdollinen, sähköpulan riski suuri ja sähköpula.

Sähköpulasta varoittava ominaisuus otetaan käyttöön marraskuun 2022 aikana.

Sähkökatkoksista tiedottaminen

Tiedotamme mahdollisista sähkönjakelun keskeytyksistä tällä verkkosivuilla ja Facebookissa sekä Twitter-kanavallamme.

Pyrimme tiedottamaan katkon piirissä olevia asiakkaita tekstiviestillä etukäteen. Päivitä yhteystietosi ajan tasalle Online-palveluumme häiriötiedotteiden tilaussivulta: kirjaudu Online-palveluun - Tilaussivu - Häiriötiedotteiden tilaussivu - Hallinnoi käyttöpaikan lähetystietoja - klikkaa aktiiviseksi kanava, jossa ilmoitukset haluavat vastaanottaa (tekstiviesti/sähköposti).