Siirry sisältöön

Mitä asiakaspalvelustamme juuri nyt kysytään sähköpulasta?

VES Verkkosivukuva 1200x250px Sahkopula

Asiakaspalveluumme tulee juuri nyt paljon kysymyksiä sähköpulasta. Olemme koonneet sivuillemme kattavan tietopaketin aiheesta, josta voit lukea sähköpulasta tarkemmin. Tässä koottuna ajankohtaisia kysymyksiä aiheesta, joihin vastaa Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n käyttöpäällikkö Mikko Piironen.

Miten voi varautua mahdollisiin sähköpulan mukanaan tuomiin sähkökatkoihin?

Kun sähköpulan riski on tiedossa, siitä uutisoidaan ja tiedotetaan laajasti. Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisee tiedotteen Fingridin ilmoittaessa kiristyneestä tehotilanteesta. Myös Fingrid, me ja media tiedotamme sähköpulasta ja toimintaohjeista. Seuraa uutisia sekä kantaverkkoyhtiö Fingridin ja meidän viestintäämme ja sosiaalisen median kanavia.

Me myös pyrimme tiedottamaan katkon piirissä olevia asiakkaita tekstiviestillä etukäteen. Nyt onkin hyvä aika päivittää yhteystietosi ajan tasalle Online-palveluissamme.

Yritysten kannattaa varautua katkoihin oman toimintansa näkökulmasta ja varmistaa näin yritystoiminnan jatkuminen myös lyhyen sähkökatkon aikana. Katkoihin varautuminen on suositeltavaa muutoinkin kun sähköpulan vuoksi. Vinkkejä tähän saa esimerkiksi www.72tuntia.fi -sivustolta.

Minulla on hengitystä avustava laite käytössä, katkaistaanko minulta sähköt?

Kriittisyysluokittelussa voidaan huomioida ainoastaan yhteiskunnallisesti kriittiset sähkönkäyttäjät, joita ovat sosiaali- ja terveydenhuollon tahot, yhteiskuntahuollon kannalta tärkeät toimijat, energian tuotantolaitokset ja muu tärkeä infrastruktuuri, kuten teleoperaattorit, lämmönjakelu sekä ilma-, raide- ja vesiliikenne.

Yksittäisiä asiakkaita meillä ei ole valitettavasti mahdollista ottaa huomioon, koska muussa tapauksessa me emme pystyisi tekemään meiltä vaadittuja sähkönkäytön rajoituksia. Jos käytössäsi on akkukäyttöisiä laitteita, ne kannattaa pitää ladattuna ja lisäksi tulisi olla yhteydessä omaan terveydenhuoltoon toimintaohjeiden saamiseksi.

Miten turvaan esimerkiksi akvaariokalat tai muut kodissa sähköä käyttävät asiat?

Sähköpulaan liittyvät katkot ovat yhtäjaksoisesti noin kaksi tuntia. Tämän mittaiseen sähkökatkoon kannattaa varautua myös muulloinkin kuin sähköpulatilanteessa. Sähköverkossa yksittäiset kahden tunnin katkot vian seurauksena ovat tavanomaisia, vaikka Vantaalla katkoja onneksi onkin harvoin. Talotekniikan laitteet sekä muut kodin sähkölaitteet tulisi rakentaa kestämään yksittäiset sähkökatkot.

Katkojen jälkeen on syytä tarkistaa kodin sähkölaitteet ja varmistaa, että ne toimivat normaalisti. Joskus heikkokuntoiset sähkölaitteet saattavat rikkoutua sähkökatkon seurauksena.

Mistä tiedän kuuluuko yritykseni kriittisiin toimijoihin, joilta ei saa katkaista sähköjä? Mistä saa tiedon kuuluuko kriittisiin? Ilmoittaako sähköverkkoyhtiö jos on kriittinen ja ei kuulu katkottaviin?

Kriittisyysluokittelussa voidaan huomioida ainoastaan yhteiskunnallisesti kriittiset sähkönkäyttäjät, joita ovat sosiaali- ja terveydenhuollon tahot, yhteiskuntahuollon kannalta tärkeät toimijat, energian tuotantolaitokset ja muu tärkeä infrastruktuuri, kuten teleoperaattorit, lämmönjakelu sekä ilma-, raide- ja vesiliikenne.

Kriittisyysluokittelumme perustuu Huoltovarmuuskeskuksen suositukseen ja Valtioneuvoston asetukseen ja sähköpulaan liittyvät irtikytkentäsuunnitelmat on tehty ennakkoon valmiiksi. Olemme pyrkineet huomioimaan suunnitelmissamme myös sellaiset kriittiset kohteet, joissa sähkönjakelun keskeytyminen voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa henkilöturvallisuudelle, ympäristölle tai omaisuudelle. Osa kriittisistä toimijoista on myös varautunut omilla varavoimakoneilla, jotka käynnistyvät, jos sähköä ei ole saatavilla jakeluverkosta. Kriittiset toimijat eivät ole meillä automaattisesti tiedossa, vaan yritysten tulee kertoa meille oman toimintansa kriittisyydestä. Tällaisille toimijoille on kerrottu, että heidät on otettu huomioon kriittisinä sähkönkäyttäjinä.

Mistä voin hankkia itselle varavirtalähteen?

Varavirtana yrityksissä voisi hyödyntää esimerkiksi aggregaattia. Näitä saa hankittua jopa useimmista rautakaupoista. Aggregaatin kytkentä tulee teettää sähköalan ammattilaisella ja tällöin tulee myös varmistaa, että aggregaatin käyttö ei ole mahdollista sähköverkkoon kytkettynä.

Miten minun tulisi toimia, jos sähköpulan aiheuttama sähkökatko osuu kohdalle?

Sähköpulan sattuessa tilanne on ammattilaisten hallinnassa. Sinun tärkein tehtäväsi on pysyä rauhallisena ja jatkaa elämääsi niin normaalisti kuin pystyt.

Toki kannattaa etukäteen miettiä, miten toimit, jos sähköt olisivat poikki kahden tunnin ajan. Esimerkiksi kannattaa ladata kännykän ja tietokoneen akku täyteen ennen sähkökatkoa sekä varata juotavaa sekä syötävää, joka eivät vaadi niiden valmistuksessa sähköä.

Yleisen ohjeen mukaan jokaisessa kodissa pitäisi olla valmius selvitä itsenäisesti häiriötilanteen sattuessa ainakin 72 tuntia. Ohjeita varautumiseen saat esimeriksi 72 tuntia -sivustolta: www.72tuntia.fi

Nämä asiat sinun on hyvä huomioida:

  • Sammuta päälle jääneet sähkölaitteet, kuten liesi, kahvinkeitin ja sauna. Voit jättää esimerkiksi yhteen huoneeseen valot päälle, niin tiedät milloin sähköt palaavat.
  • Vältä jääkaapin ja pakastimen avaamista, etteivät elintarvikkeet ala lämmetä.
  • Vältä ikkunoiden ja ulko-ovien aukipitämistä, ettei asunto ala kylmetä.

Mihin kaikkeen sähkökatko vaikuttaa?

  • Ruuan valmistus ei tietenkään ole mahdollista liedellä, uunissa tai mikroaaltouunissa, koska sähköä ei ole.
  • Kodin valaistus ei toimi, eli olisi hyvä varata esimerkiksi taskulamppuja.
  • Vältä veden käyttöä, kuten suihkussa käyntiä, kylpyä sekä astian- ja pyykinpesua. Myös vessan vetämistä on syytä välttää.
  • Älä laske vettä viemäriin. Käytä esimerkiksi ämpäriä hanan alla, jos joudut laskemaan hanasta vettä. Lisätietoja www.hsy.fi
  • Kodin lämmitys loppuu, jos kyseessä on kaukolämmitys tai suora sähkölämmitys. Lämmön karkaamista voi estää pitämällä ovet ja ikkunat suljettuina.
  • Kiinteät tietoliikenneyhteydet katkeavat, mutta mobiilipalvelut toimivat. Muutaman tunnin kestoisten sähkökatkojen aikana mobiilipalvelut ovat suurimman osan ajasta 2G- ja 3G-tekniikoiden varassa. Verkot siis toimivat ja puheluita voi soittaa, mutta varsinkin datayhteydet ovat hitaita ja kuuluvuusongelmia voi esiintyä esimerkiksi energiatehokkaasti rakennetuissa uudisrakennuksissa.

Sähköjen katkettua katkaise sähkölaitteista, etenkin hellasta ja kiukaasta virta, jotta tulipalon vaaraa ei synny sähköjen palatessa. Sähkökatkon päätyttyä ota laitteita käyttöön maltillisesti kuormituspiikin välttämiseksi. Lisäksi tarkista sähkölaitteiden oikea toiminta katkon jälkeen.

Miten sähkökatkot vaikuttavat kaukolämmitettyyn taloon?

Sähkökatkon aikana talon lämmitys loppuu, koska lämmön kierto rakennuksessa perustuu sähköllä toimivaan pumppuun. Kuitenkin kahden tunnin sähkökatko on lyhyt ja talo ei tule katkon aikana viilenemään merkittävästi. Katkon jälkeen lämmitys alkaa toimimaan normaalisti talon kiertovesipumpun alkaessa toimimaan.

Hanasta voi edelleen tulla vettä, mutta sitä tai suihkua ei suositella käytettäväksi johtuen pienestä, mutta mahdollisesta riskistä, liittyen lämpimän käyttöveden lämpötilan nousuun. Myös välittömästi sähkökatkon jälkeen tulee olla varovainen lämpimän käyttöveden käytön kanssa, koska käyttövesi voi olla tavallista lämpimämpää.

Lue lisää sähköpulasta ja sen vaikutuksista 

Jäikö jokin asia sähköpulassa askarruttamaan? Voit lähettää meille oman sähköpulaan liittyvän kysymyksesi osoitteeseen: sahkopula@vantaanenergia.fi. Katso kuitenkin ennen viestin lähettämistä,  löytyisikö vastaus kysymykseesi jo valmiiksi meiltä usein kysytyistä kysymyksistä