Siirry sisältöön

Sähköt poikki, mitä teen?

sahkoasentaja

Jos yksittäinen sähkölaite sanoo itsensä irti, tarkista ensin, ettei laite ole mennyt rikki. Kokeile myös, onko vika pistorasiassa liittämällä siihen jokin toinen laite.

Tarkista seuraavaksi, onko sulake palanut. Sulakkeen palaminen voi olla syynä koko kodin pimenemiseen. Jos sähkölaitteen viallisuus on aiheuttanut sulakkeen palamisen, huollata laite asiantuntevassa sähköliikkeessä tai poista se käytöstä.

Jos vika ei edelleenkään selviä, tarkkaile ympäristöäsi, pelaavatko sähköt lähiympäristössä. Jos naapureissakin näyttää olevan sähkökatkos, voit soittaa läpi vuorokauden auki olevaan vikailmoitusnumeroomme 0800 0025.

Jos sähkönjakeluhäiriö on laaja, numeromme voi ruuhkautua. Vaikka puhelusi ei tulisi läpi, älä hätäänny, vaan kuuntele nauhoitettu ajankohtainen tiedotteemme. Käytönvalvontajärjestelmämme saa keskijänniteverkkovioista heti tiedon. Todennäköisesti sinunkin katkoksestasi ollaan jo tietoisia.

Pikaohjeet sähkökatkon varalle:
• tuleeko sähkö kodin muihin laitteisiin?
• ovatko sulakkeet kunnossa?
• tulevatko rappuun valot, näkyykö naapurissa valoja tai toimivatko katuvalot?

Jos kyseessä on sähkökatko:

• soita vikapalveluun 0800 0025, josta saat tiedon vika-alueesta ja ennusteen viankestolle,
• tai tarkista katkotilanne https://www.vantaanenergiasahkoverkot.fi/sahkokatkot/

Jos vika ei ole vielä Vantaan Energian Sähköverkkojen tiedossa, soita vikapalveluun 0800 0025, josta voit ilmoittaa katkosta käyttökeskukseen.